Veel gestelde vragen:

๐—ฉ๐—ถ๐—ฟ๐˜๐˜‚๐—ฎ๐—น ๐—ฅ๐—ฒ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜๐˜† ๐—ฒ๐—ป ๐— ๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ: ๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜‡๐—ถ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜?

Virtual Reality (VR) is een technologie die ons meeneemt naar virtuele werelden. Maar wist je dat sommige mensen misselijk kunnen worden tijdens VR-ervaringen? We noemen dit ๐— ๐—ผ๐˜๐—ถ๐—ผ๐—ป ๐—ฆ๐—ถ๐—ฐ๐—ธ๐—ป๐—ฒ๐˜€๐˜€. Motion Sickness kan een obstakel vormen voor een optimale ervaring. Gelukkig wordt er voortdurend gewerkt aan oplossingen om dit probleem te tackelen.

In de afgelopen jaren heeft de VR-industrie enorme vooruitgang geboekt in het verminderen van motion sickness, waarbij veel aandacht is besteed aan het verbeteren van de technologieรซn en het begrijpen van de oorzaken ervan.

๐—ช๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ผ๐—บ ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ ๐—ท๐—ฒ ๐—บ๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ถ๐—ป ๐—ฉ๐—ฅ?
๐—ง๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ฒ ๐˜€๐—ถ๐—ด๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ป: Je brein ontvangt tegenstrijdige informatie van je ogen en je evenwichtsorgaan.
๐——๐—ถ๐—ฒ๐—ฝ๐˜๐—ฒ๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜: VR creรซert een dieptezicht dat je hersenen mogelijk niet goed kunnen verwerken.

Gelukkig zijn er verschillende benaderingen die worden toegepast om motion sickness te verminderen of zelfs te voorkomen.

๐—ญ๐—ผ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ถ๐—ท ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ผ๐—ป๐˜€ ๐—ด๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป:
๐Ÿญ. ๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐˜„๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—ผ๐—ณ๐˜๐˜„๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ: Fabrikanten van VR-headsets werken voortdurend aan het verbeteren van de beeldkwaliteit, het verminderen van vertragingen en het minimaliseren van bewegingsonscherpte, waardoor de kans op motion sickness wordt verminderd.
๐Ÿฎ. ๐—ข๐—ฝ๐˜๐—ถ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ฎ๐—น๐—ด๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—บ๐—ฒ๐—ป: We implementeren geavanceerde algoritmen die bewegingspatronen en snelheden reguleren, waardoor de gebruikerservaring soepeler en comfortabeler wordt.
๐Ÿฏ. ๐—š๐—ฒ๐—ฏ๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—ธ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฐ๐—ผ๐—บ๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฒ ๐—ผ๐—บ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป: Door het ontwerpen van VR-omgevingen die minder intense bewegingen en snelle veranderingen bevatten, kan de kans op motion sickness worden verminderd.

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—บ ๐—บ๐—ผ๐˜๐—ถ๐—ผ๐—ป ๐˜€๐—ถ๐—ฐ๐—ธ๐—ป๐—ฒ๐˜€๐˜€ ๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป:
๐Ÿญ. ๐—™๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ ๐—น๐˜‚๐—ฐ๐—ต๐˜: Zorg voor een goed geventileerde VR-ruimte.
๐Ÿฎ. ๐— ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ด ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ธ๐—ฒ๐—ป: Eet en drink voldoende, maar niet te veel, voordat je de VR-bril opzet.
๐Ÿฏ. ๐—›๐—ฒ๐—น๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป: Pas de helderheid van je VR-bril aan om overprikkeling te voorkomen.
๐Ÿฐ. ๐—Ÿ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—บ๐˜๐—ฒ: Niet te veel licht in de kamer.
๐Ÿฑ. ๐—ฃ๐˜‚๐—ฝ๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ณ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฑ ๐—ฐ๐—ผ๐—ป๐˜๐—ฟ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป: Stel de pupilafstand van je bril goed af.
๐Ÿฒ. ๐——๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ถ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—ณ๐—ฑ: Draai niet te veel en te snel met je hoofd.

๐——๐—ฒ ๐—œ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฐ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿฒ๐——๐—ผ๐—™ ๐—ฉ๐—ฅ ๐—ผ๐—ฝ ๐—Ÿ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—–๐—ผ๐—ด๐—ป๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐—ฉ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ถ๐˜€ ๐Ÿฒ๐——๐—ผ๐—™?

6DoF staat voor โ€œ๐—ญ๐—ฒ๐˜€ ๐—š๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฉ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑโ€ en verwijst naar de vrijheid van beweging in een driedimensionale ruimte. 6DoF biedt de mogelijkheid om vooruit, achteruit, omhoog, omlaag, links en rechts te bewegen, en om je heen te draaien. Dit is in tegenstelling tot 3DoF of 360 VR, waarin het alleen mogelijk is om vanuit een vast perspectief om je heen te kijken. Deze extra bewegingsvrijheid biedt de mogelijkheid om als speler op eigen tempo de omgeving te verkennen. 6DoF in de controllers maakt het ook mogelijk om natuurlijke interacties met de omgeving te hebben. Samen zorgt dit voor een veel meeslependere en interactievere ervaring.

๐—ง๐—ผ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿฒ๐——๐—ผ๐—™ ๐—ถ๐—ป ๐—ฉ๐—ถ๐—ฟ๐˜๐˜‚๐—ฎ๐—น ๐—ข๐—ฉ

Changefied maakt met Virtual OV gebruik van 6DoF-technologie. Dit gaat verder dan alleen kijken; het stelt gebruikers in staat om zich te bevinden in een virtuele open wereld waarin de speler zelf de controle heeft. Wat betekent dit voor cliรซnten die trainen met Virtual OV?

๐Ÿญ. ๐—ก๐—ฎ๐˜ƒ๐—ถ๐—ด๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป:
Gebruikers leren complexe routes plannen en uitvoeren in een veilige, gecontroleerde omgeving.
Ze kunnen daadwerkelijk hun OV-pas scannen tegen een paslezer, waardoor ze praktische ervaring opdoen.

๐Ÿฎ. ๐—ฆ๐—ผ๐—ฐ๐—ถ๐—ฎ๐—น๐—ฒ ๐—ถ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—ผ๐—ฒ๐—ณ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป:
Door te simuleren hoe ze moeten omgaan met medereizigers en OV-personeel, bouwen gebruikers aan hun zelfvertrouwen.
Ze leren de ongeschreven regels van sociaal gedrag in het openbaar vervoer.

๐Ÿฏ. ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜€๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป:
Gebruikers worden blootgesteld aan verschillende OV-scenarioโ€™s, waardoor ze leren omgaan met onverwachte situaties.
Dit helpt bij het opbouwen van veerkracht en stressbestendigheid.

๐—”๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐—Ÿ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฒ๐—ป ๐—ฉ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ผ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—˜๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐—ช๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—น๐—ฑ

Met Virtual OV zijn gebruikers niet alleen getuige van een simulatie; ๐˜‡๐—ฒ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ณ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜‡๐—ถ๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐—ฒ๐—ถ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด. Dit leidt tot een betere voorbereiding op de echte wereld. Onderdompeling en interactie zijn essentieel voor diepgaand begrip en kennisretentie. Bij Changefied geloven we dat we met 6DoF VR de barriรจres doorbreken en cognitieve vaardigheden op manieren kunnen ontwikkelen die voorheen ondenkbaar waren.